Vrijdag 22 juli 2016 – Gijon aan de Spaanse noordkust (door: Angela)

Naar Gijon gaan was een goede keuze. We konden de koers flink verleggen en dat betekende dat de golven meer van de zijkant inkwamen, waardoor het schip veel rustiger bewoog en we een beetje rust konden krijgen. Om vijf uur ’s middags kregen we radiocontact met Kees van de Rebel en die vroeg: ‘Wanneer zijn jullie hier?’ Oh, hier? Wat leuk, zonder dat we het wisten (maar enig vermoeden was er wel) lagen Kees en Trees met hun Rebel ook in Gijon. Wij dachten ongeveer om twaalf uur ’s nachts aan te lopen, en zij bleven voor ons op. Ik was een beetje zenuwachtig, maar de aanloop in het donker was goed te doen. De maan lichtte ons bij, en de haven heeft duidelijke oriëntatiepunten. Van de voren had ik goed de lichtkarakters van de verschillende punten verkend. Zo staat op de hoek van de buitenste kademuur een groen licht dat één keer in de vier seconden knippert, en iets verderop een westkardinaal die 9 keer achter elkaar knippert. En daar konden we tussendoor. Dan een stukje zuid, en dan pal zuid richting de toren met groen licht die de ingang van de jachthaven markeert. Het was even lastig om die te vinden, want er waren nog meer groene lichten te zien. Maar na even turen door de verrekijker sprongen die eerst op oranje en daarna op rood; het waren de stoplichten op de kade.

DSC_0424 - kopie

Trees en Kees hadden een warm welkom voorbereid. We kregen Spaanse wijn, kaasjes en gedroogde jamon iberico, allemaal lekkernijen die René en Marjan op de terugweg van vakantie een dag eerder hadden achtergelaten. Het werd heeeeeel gezellig, en pas om vier uur gingen we onder zeil.

gerritdeduif

Gerrit de postduif die anderhalve dag eerder uitgeput bij ons aanboord was neergevallen, is de volgende ochtend weldoorvoed vertrokken. Hij vloog nog vier rondjes en ging toen op zoek naar zijn huis. Onderweg zagen we ook een paar keer dolfijnen, en een keer bleven ze wel tien minuten bij onze boot, lekker spelen voor de boeg!

dolfijnen

dolfijnenangela

Ook hebben we walvissen gezien, de eerste keer eentje op veertig meter, en de tweede keer zelfs twee tegelijk. Gelukkig op respectabele afstand, want ze zijn toch wel erg groot hoor! Nu we de foto’s gezien hebben denken we dat het geen dwerg- maar gewone vinvissen zijn geweest.

walvis

De vorige keer dat we, in 2008 vanuit Engeland, in A Coruña aankwamen, lag daar de Asterix van Ben (iemand die Henk via zijn werk kent) en Monique. En wat denk je…. Liggen ze stomtoevallig bij onze aankomst hier naast Kees en Trees! Die hadden wel gezegd dat er ’s nachts vrienden aan zouden komen, maar niet wie. Dus dat was een leuke verrassing de volgende ochtend. Nog maar net uit ons bed, en we zaten al bij ze aan de koffie om bij te praten. Zij zijn na een aantal jaren Canarische eilanden op weg naar huis. Als we naar Coruña waren gegaan, hadden we ze finaal gemist!

rebelmidushigijon

We waren in goed gezelschap met onze keuze om Coruña te laten voor wat het is. Ook Jean Heijlbroeck, de beroemde wereldzeiler van het boek ‘De wereld is rond’ vond de tocht naar Coruña te gortig worden en zette koers naar Gijon. Dus de Chartist Lady ligt drie plekken naast ons afgemeerd.

treesenangela

We hebben inmiddels schoon schip gemaakt. Alles binnen is weer opgeruimd, want bij zo’n overtocht lijkt het wel alsof er een bom ontploft is. Kussens, kleren, beddengoed, afwas, alles ligt door elkaar. Henk heeft het zout van de boot afgespoeld, en de was is ook al gedaan.

Gijon maakt zich op voor een grote feestweek die dit weekend begint. Het is een mooie stad voor zover we nu gezien hebben. Vanmiddag gaan we haar verder verkennen, als het tenminste ophoudt met regenen!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op Vrijdag 22 juli 2016 – Gijon aan de Spaanse noordkust (door: Angela)

1. Wat een leuk verhaal Angela en wat een mooie foto’s!

2. Ruud Elbers (Blaze)PE5R zegt:

HAllo fam Dieters zo zie je maar dat de wereld klein is, zo ook kwam ik de vorige eigenaar van jullie vorige Mi duschi tegen, ik wist dat hij een v/d Stadt 36 had maar niet dat jullie die hadden gekocht grappig. Ps. Wat is jullie mail adres? Groetjes en een voorspoedige vaart