Volgende halte RIBADEO

We zijn Dinsdag 26 Juli verkast naar Ribadeo, met de klemtoon op de á. We hadden eigenlijk het plan om op Maandag de touwen weer los te gooien maar we vonden Gijon té leuk om al te gaan.

kerkgion

Maandag dus nog gebleven en ’s middags een afscheidsborreltje met Ben en Monique gehouden, zeg maar gerust borrel. De biertjes rtaakten bijna op en het werd toch weer laat, geeft niks want Ben en Monique zien we helaas voorlopig niet meer terug. De Asterix is op de terugweg naar Nederland waar Ben zijn boot aan de wilgen wil hangen. Ben heeft namelijk besloten dat hij oud is of iets dergelijks en wil geen sores meer van een boot. Ik kan mij er iets bij voorstellen. Ook was Jean Heijlbroek  weer van de partij met allerlei leuke, spannende en angstaanjagende verhalen over schipbreuk, cyclonen en meer van dat leuks. Zoals gezegd, los gooien in Gijon koste weer enige moeite, je raakt snel ingeburgerd in zo’n stadje. De weerberichten waren goed en dus vroeg op pad. De afstand is ongeveer 65 mijl dus als we nog bij daglicht aan willen komen moeten we vroeg op ( voor ons doen dan ). Uitgezwaaid door de Asterix en de Chartist Lady vertrokken wij. Snel de zeilen gehesen want er stond een goede wind vanuit het oosten. De wind stond er inderdaad wel maar ook de golven, De noord Spaanse kust is bij noordelijke en oostelijke winden lager wal en dat betekent dat er een beste klots staat. De koers was nagenoeg west en de wind dus zoals gezegd oostelijk. Plat voor de wind zoals dat heet. Nu is het met achterlijke (qua richting dan) winden zo dat het voorzeil geen wind blijft vangen en je hier een truc voor uit moet halen. De spinakerboom moet opgezet worden en hier het voorzeil aan bevestigd, dit gaat gepaard met allerlei lijnen ( genaamd op en neerhouders ) om het geheel in toom te houden. Het is een heel breiwerk van lijnen die je staand op een heftig bewegend voordek moet bevestigen. U begrijpt het al, met de eerder genoemde klotsgolven is dit een circus-act die uiteindelijk succesvol was maar wel door mij bekocht moest worden met zee-ziekte. In de loop van de middag werden de golven rustiger en zakte ook de zee-ziekte zodat ik volop heb kunnen genieten van de aanvaart naar Ribadeo.

ribadeoaanloop

De aanvaart is een riviermonding waarbij je onder een enorme hoge brug door moet om het kleine haventje te bereiken, mooi gezicht zoals je ziet. De Rebel lag al een paar dagen in Ribadeo en omdat wij laat aankwamen (19.30 uur) hadden ze voor ons gekookt, dat maakte alle ontberingen van de dag weer meer dan de moeite waard. De Rebel ging vanmorgen weer op pad naar de volgende bestemming en wij gingen douchen en het stadje verkennen. Ribadeo is vanuit de rivier gezien gebouwd in een kloof zoals je kunt zien, en geeft in eerste instantie een beetje een troosteloze en verveloze aanblik.

kloofribadeo

De binnenstad is echter erg mooi met prachtige gebouwen, een groot park en een levendige markt waar alles van kleding en schoenen tot vlees, vis en groente te koop is.

marktribadeo

We hebben eindelijk de timing van de Spaanse samenleving door. We wilden in Gijon bij een leuk restaurantje een dagmenuutje gaan eten, het was echter Zondag en dan deed men blijkbaar niet aan dagmenu’s. Ook de plaatselijke sidreria bleek gesloten op het tijdstip waarop wij zin kregen in een drankje. Eindelijk een sidreria/restaurant gevonden waar we 2 glazen “sidre” wilden bestellen, kon niet alleen maar per fles. Goed dan maar een fles met twee glazen, kon niet, 1 fles met 1 glas! Net op het moment dat ik besloot dat hij de fles cider maar ergens moet steken, kwam de camerero, zo heten de verplegers in de horeca hier, aansloffen met een fles en twee glazen. Hij had gemerkt dat ik niet in mijn hum was waarschijnlijk, ik ben non verbaal niet mis te verstaan blijkbaar. Het is hier de gewoonte, zo legde hij uit, om samen het glas te delen, een ideale manier om een gemeenschappelijke en onuitroeibare herpes op te lopen dus!  Rare jongens die Spanjaarden! Er is nog een leuk feit te melden over de “sidre”. Cider moet vanuit de fles “lang” ingeschonken worden. De camerero of sidrerista of hoe zo’n man ook moge heten houd de fles ruim boven zijn hoofd, het glas waar het spul in terecht moet komen word op heuphoogte gehouden. Nu is de kunst om vooral overal naar toe te kijken maar beslist niet naar het glas tijdens het schenken. U begrijpt het al, het word een knoeiboel van jewelste. Drankmisbruik op mondiale schaal kunnen we wel vaststellen. De sidreria’s, met de klemtoon op de tweede “i “, stinken dan ook een uur in de wind naar alle opgedroogde cider-knoeiboel. Uiteindelijk vraagt u zicht wellicht af hoe smaakt dit, met vele rituelen omgeven en gefermenteerde appeldrankje dan wel, nou …muf! Het is even doorkomen zeg maar. Uiteindelijk wen je er wel aan maar wij vinden het niet echt lekker tot nu toe, en dus de ophef volgens onze calvinistische inslag niet waard, doe maar gewoon!

ribadeopark

Na deze zijsprong even terug naar mijn betoog, het Spaanse ritme. ’S Morgens word er hier sobertjes ontbeten, ’s middags word er rond 14.00 uur uitgebreid getafeld en dan een tukje, en ’s avonds laat ongeveer om 2100 uur komt de boel weer op gang om nog eens uitgebreid te gaan zitten snavelen. Wij hebben een Nederlands ritme wat daar absoluut niet synchroon mee loopt en waardoor wij voortdurend voor dichte kroegen en restaurants komen te staan. Zo niet vanmiddag, wij hebben ons aan een (uitstekend) dagmenu gewaagd met vervolgens een dutje, gloria victoria, we zijn koning Boko, we hebben het door! Vanavond houden we het nog even op een licht maaltijd maar voordat we een week verder zijn doen we ook ’s avonds mee, ik beloof het u. Zo, weer genoeg verteld, kijk maar even naar de foto’s. met een dubbelklik op de betreffende foto wordt hij groter. Als je na het lezen van dit betoog vragen en of opmerking hebt horen wij deze zoals altijd graag en kunnen wij, indien deze gepast zijn, wellicht in het volgende epistel plenair behandelen. (Dit was het moeilijke woord voor vandaag)

Groetjes van Angela en ondergetekende, incognito als Henrico y Angela. Ole, en Hasta Luego

Woensdag 27 Juli Ribadeo

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .