Portugal !

It’s a small step…….., enfin, in Bayona in het holsterst van de nacht het anker opgetrokken en de baai uitgevaren, het eerste stukje de baai uit nog gebruik gemaakt van de heer Volvo maar al snel konden we de zeilen hijsen, maar welke eigenlijk? We hebben de boot nog maar relatief kort en hebben nog geen ervaring in het plat-voor-de-wind-zeilen, met een ketch tuig (twee masten) zoals het  vandaag op het programma staat. Proberen dus maar. Eenvoudig gezegd maar lastig gedaan, de wind trok snel aan en de golven bouwden zich op naar 1,5 á 2 meter waardoor de boot slingerde en rolde dat het een lust was. Staande op het voordek met een zware spinakerboom in je handen op een rollend schip is een aanslag op je evenwichtsorgaan, en jawel hoor weer zeeziek. Ondanks het zwaar katterige gevoel moest er toch van alles met de zeilen gebeuren, hijsen, reven,gijpen en telkens bij een gijp (voor de wind de zeilen naar de andere kant stellen ) moet je met die verdraaide spinakerboom in je handen op het voordek je balanceer-act uitvoeren die in circus Sarasani hoge ogen zou gooien. Daarnaast moeten er twee bulletalies (touwtjes die ervoor zorgen dat de gieken niet onverwachts naar de andere kant kunnen slaan) omgezet worden wat ook weer het nodige klim en klauterwerk met zich mee brengt. We doen het wel veilig want we hebben allebei een zwemvest met een life-line aan die aan de boot bevestigd is.  De life line zit om een loopband bevestigd die van voor naar achter over het dek gespannen is zodat je veilig van achter naar voor en weer terug kunt lopen. We kunnen dus eigenlijk in theorie niet overboord vallen en mocht dat dan toch gebeuren blijven we aan het schip bevestigd, de praktijk gaan we niet uitproberen! Na veel geklots en gewiebel zijn we uiteindelijk in Povoa de Varzim aangekomen met de beste zeilvoering. Povoa de varzim is een aardig stadje dat op het eerste gezicht vanaf zee een Belgische badplaats zou kunnen zijn, veel hoogbouw en lange stranden. De stad ligt ongeveer 25 kilometer ten noorden van Porto dus een ideale uitvalsbasis om per openbaar vervoer Porto en de port huizen te bezoeken.  Dit slaan wij deze keer over omdat we de boot willen schoonmaken zowel binnen als buiten en een paar kleine reparatie willen uitvoeren. Zo is er gisteren spontaan een harp sluiting open gebarsten en is er een verbinding van een leuver (waarmee het zeil aan de mast is bevestigd) van het grootzeil naar Neptunus verhuisd. Vandaag ook even plannen maken over de reis die we in Portugal nog willen doen voor we eind september naar de Canarische Eilanden moeten vertrekken. Vanmiddag zullen we even naar een supermarkt op zoek gaan en uiteraard het stadje even bekijken wat altijd weer uitdraait op een terras bezoek. Vandaag staat dus zowel klus als ontspanning op het programma. Terwijl ik dit schrijf is Angela aan het hardlopen, iets wat niet gemakkelijk te realiseren is als je voor anker ligt. We gaan ook van een welverdiende douche genieten, de laatste stamt alweer uit Portosin, gepoedel met een washandje gaat wel maar douchen is toch wel even lekkerder. Als dit allemaal lukt vandaag zijn we weer klaar voor de volgende etappe. Zo ik ben weer uitgeschreven, en jullie hebben je portie zeiltermen weer gehad, de volgende keer krijgen jullie een overhoring met strikvragen om te zien of je wel opgelet hebt! Voor nu de groeten vanuit Povoa in het Portugees Até Logo (spreek ongeveer uit als: aatee loggoe) rare jongens die Portugezen.

bayona bayona2 bayona3

PS.: de bijgevoegde foto’s zijn van Bayona. (dubbel klikken op de foto geeft een groter beeld)

Henk en bij afwezigheid ook Angela

Povoa de Varzim 41.22.308 N en 008.45.940 W

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .