Lisboa, Bomba de Aqua, Yellowbus.

Gegroet beste vrienden van het blog, medestrijders tegen het Nautisch onrecht en anderen die toevallig dit blog aandoen. Even tijd voor het melden van de voortgang van ons zilt avontuur. Zoals reeds door Angela gemeld zijn we onder de brug 25 April doorgevaren en hebben we een Fado avond bezocht, wat niet anders kan betekenen dan dat we in Lissabon zijn beland. We hebben voorafgaand aan het  bezoek aan Lissabon eerst een nacht geankerd bij Cascais, de plek waar we al twee keer eerder waren. De ankerplek was al behoorlijk bezet en het waaide stevig. We zochten een plekje met wat zwaairuimte en hebben die gevonden. Nu is het zo op drukke ankerplekken dat je argwanend moet zijn als er een plek onbezet is, dit waren we even vergeten, we moeten er ook nog een beetje inkomen.  De reden dat ons plekje niet bezet was bleek achteraf het feit te zijn dat de hele vissersvloot ’s nachts precies achter ons langs moesten varen. En zoals bij iedereen bekend heeft een vissersboot geen gashendel maar een schakelaar in de stuurhut, aan of uit zijn de enige standen die deze schippers kennen met grote golven tot gevolg. Een onrustig nachtje dus. De trip naar Lissabon was bezeild en maar twaalf mijl varen, wat normaal gesproken een twee tot tweeënhalf uur in beslag neemt. Mis, de Taag die wij moesten bedwingen bleek naar buiten te stromen met een flinke gang waardoor we soms, hoewel we zes knopen door het water liepen,  nog maar anderhalve knoop over de grond maakten en dan gaat zo’n tocht ineens acht uur duren. Vlak bij de haven hebben we de zeilen gestreken en het dieselzeil gehesen. Terwijl we vrolijk onder de hierboven beschreven brug door gemotord (is motoren wel een werkwoord?) waren klonk er een piep uit het motor bedieningspaneel. Deze piep kwam ons bekend voor omdat onze zonnepanelen soms een conflict met de dynamo veroorzaken en we hebben het contact gewoon uitgezet. Deze piep, zo bleek later, was echter een waarschuwing dat de motor te warm werd, maar omdat we het contactslot uitgezet hadden bleef de verdere waarschuwing uit. In de havenkom sloegen er ineens grote wolken stoom uit de motor ruimte en was de koelvloeistof uit de motor gegooid. Snel de motor uit en naar beneden. Inmiddels moesten we wachten voor de draaibrug die toegang verschaft tot de haven, maar zonder motor dweil je alle kanten op. Onze beschermengel had dit reeds voorzien en had hulp in de vorm van een andere Nederlandse boot, de “Queen B”, gezonden die ons langszij nam.

lissabonmeenemerlissabonpompas

In de haven een monteur geregeld die al snel tot de slotsom kwam dat de buitenwater koelpomp (bomba de aqua) niet draaide, stom dit hadden we zelf kunnen constateren maar in de verwarring was dit ons niet opgevallen. Miguel, zo heet de strijder tegen het technisch onrecht heeft inmiddels spullen besteld om het euvel te verhelpen, maar deze hebben een levertijd van ongeveer 6 tot 8 dagen, waardoor een lang verblijf in Lissabon ons ten deel valt. Geen nood er zijn ergere plekken om te moeten wachten op onderdelen. De haven is verre van idyllisch, zo hebben we een containerhaven aan stuurboord met de nodige herrie, een all-night boem-boem disco met de beste dj’s en de meeste decibels van Portugal aan bakboord, een constant zoemende 25 April brug achter ons en om de twee a drie minuten een vliegtuig laag boven ons die aanvliegt op Lisboa airport. Alles bij elkaar voel je hier dat je leeft zoals mijn vriend Ronald het uitdrukte.​
Uploaden … ​
Uploaden …In de tussentijd gaat het culturele programma natuurlijk gewoon door. Omdat zij naar een volgende haven vertrokken kregen we van de Queen B kregen een abonnementje op de Yellowbus dat nog niet geheel verbruikt was. Met zo’n abonnementje kun je in de bekende open dubbeldekkers en de trammetjes van Lissabon van hot naar her crossen, wat we ook gedaan hebben. Ook hebben we een dag gelopen in Lissabon en omdat deze stad op een aantal heuvelen is gebouwd hebben we de kuiten flink in het vet moeten zetten om zwetend als een postpaard boven te komen, het is nogal warm hier.Vandaag ga ik een aantal herstellingen verrichten in afwachting van de pomp-onderdelen en Angela gaat de was doen, we gaan vanmiddag wat boodschappen halen en misschien kunnen we ook nog wel even een terrasje pakken voor de broodnodige ontspanning in de warmte. Ik hoor dat het in Nederland op dit moment warmer is dan hier dus ga rustig achterover zitten en kijk naar de wondermooie plaatjes van Lissabon met zijn Fado, kleine straatjes met trappetjes ontelbare kerken en monumenten en schitterende uitzichten. Misschien kan ik je inspireren om eens een lang weekeindje naar Lisboa te boeken, het is meer dan de moeite waard!

lissabon-kerk1lissabonprazadecommercio lissabonstraatjes lissabontorre-de-belem lissabontram

 

Ate Logo

 

Groeten van Henk en natuurlijk Angela.

 

Lissabon 12-09-2016  38.42,084N en 009.10,146W

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s