Weer in Gibraltar, Aapjes en bijna alles is verboden.

Ceuta aan de noord Marokkaanse kust was onze laatste ligplaats voor we naar Tanger wilden gaan. Het weer gooit zoals vaker wat roet in het eten door een windveld boven Tanger te plaatsen dat niet alleen wind uit de verkeerde richting maar ook harde wind geeft. We hadden nog wel voor de weersverandering naar Tanger kunnen gaan maar alhoewel de nieuwe Marina daar helemaal gereed schijnt te zijn heeft zijne majesteit Mohammed de 6e van Marokko nog geen tijd gevonden om de officiële opening te verrichten. Tja en dan blijft de boel gewoon dicht. Bezoekende jachten worden in de visserij haven vastgeknoopt met alle lawaai en vuiligheid van dien. Niet erg om een tweetal nachtjes te liggen maar door de eerder besproken wind zou dit een week gaan duren en dat is ons wat te gek. Komt nog bij dat de Ramadan nog tot 26 Juni in volle hevigheid duurt en dat maakt het dagelijks leven in Marokko wat minder uitbundig doordat alle cafés, terrasjes en restaurantjes tot ’s avonds gesloten zijn. Doordat Ceuta een erg dure haven bleek te zijn was een week daar blijven geen optie voor Bruin. De beste keuze was voor ons om de “Gibraltar strait” weer over te steken en ons tussen de ongelofelijke drukke scheepvaart en de dolfijnen door naar de overkant te wurmen. Het werd Queensway Quay Marina in het hartje van de stad.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Deze haven is zeer beschut en erg goedkoop, beide aspecten die ons wel passen. Echt Brittish haventje waar alles zeer geregeld is, iets dat we in drie weken Marokko vergeten waren. Je mag hier niks, en als je het toch doet zul je het weten ook, als je tenminste op de vele bordjes afgaat die in en om onze haven hangen, het kan maar duidelijk zijn nietwaar?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De haven sluit ’s avonds om 21.00 uur, dan wordt er een “barrier”over de haveningang gelegd. Volgens de havenmeester is dit om olie vervuiling tegen te gaan, we liggen namelijk in een hoekje van een grote commerciële haven. Het havenkantoor sluit toevallig ook om 21.00 uur dus wij denken dat de barrier vooral is dat er geen schepen zonder te betalen ’s nachts vertrekken, temeer omdat de opening van het havenkantoor ’s morgens om 08.30 uur ook weer samenvalt met het opruimen van de barrier.  We zijn om de tijd te doden weer even naar de aapjes gaan kijken, blijft leuk. Kijk maar eens op facebook naar het filmpje dat Angela daar geplaatst heeft.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Om wat aan de “entspeckkung” te doen, zoals onze Duitse buren in Albufeira dat zo treffend wisten te zeggen, zijn we niet met de kabelbaan naar boven gegaan maar te voet. Dat hadden we beter ‘s morgens vroeg kunnen doen, kannonnepietje wat was het warm. Het zweet liep ons in straaltjes van het sportieve lijf. Vocht verlies is zeer gevaarlijk hebben wij wel eens gehoord zodat we voor alle zekerheid toen we weer beneden waren maar voor de gezondheid een paar medicinale biertjes bij “The Angry Friar” , de lokale pub, gehaald hebben.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het wachten is nu op een weergat zodat we naar Tanger kunnen en dan twee dagen later de grote trip overnacht naar Rabat kunnen maken. Rabat, onze laatste Marokkaanse haven, is de hoofdstad van Marokko en heeft aan de Rivier de Bouregreg, in het dorpje Salé, een moderne en bewaakte jachthaven waar we onze boot een paar daagjes onbeheerd achter kunnen laten. Rabat heeft een station met uitstekende trein verbindingen landinwaarts van waaruit we Fez, Marakech en Casablanca kunnen bezoeken, echt leuk lijkt ons. De haven van Rabat ligt aan de monding van een rivier die niet echt makkelijk te bevaren is. Bij golfslag hoger dan 2 meter sluit de haven en moet je naar het 35  mijl verderop gelegen Mohammedia. Het is dus van belang dat we het juiste weer en de juiste wind voor deze trip hebben. Verder is de rivier nogal ondiep en sterk onderhevig aan schuivende zandbanken zodat je een loods nodig hebt om binnen te komen. Een mijl voor de riviermonding moet je over de marifoon je komst aankondigen en dan komt een loods van de haven je kosteloos op zee ophalen. Je hoeft alleen de loods te volgen en klaar is Kees. Is dat service of niet? Het zal wel te maken hebben met het feit dat bovenbeschreven koning Mohammed de 6e, die overigens razend populair is onder de bevolking, zijn jacht(en) waterscooters en andere drijvende snuisterijen hier ook heeft liggen denken wij. We zullen zien, avontuur genoeg voor de boeg!

Groetjes van Angela en mijzelf natuurlijk

Gibraltar 18-06-2017   36.08.160N en 005.21.379W

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s