Het einde is alweer in zicht.

Tja beste blogvolgers, het is bijna zover, het einde van ons Marokko avontuur is alweer in zicht. Dinsdag gaan we Marokko verlaten. We hebben inmiddels een redelijk beeld gekregen van Marokko met zijn mooie steden, geweldige sfeer en allervriendelijkste mensen. We hebben natuurlijk maar een beperkt deel van Marokko gezien, maar een enorme hoeveelheid indrukken te verwerken gekregen. Onze eerste plaats op het Afrikaanse continent Melilla een Spaanse enclave maar met een toch al zeer Marokkaans straatbeeld en hectische grensovergang.

Daarna naar Al Hociema, een stad waar geen toerist komt en we opvielen als een olifant in een aardbeienveld. Dwalend door de Soukh voelden we ons toch erg op ons gemak en werden we totaal met rust gelaten door de kooplui.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De busrit naar Chefchaouen zal ik nooit meer vergeten. Zes uur in een propvolle bus met uitsluitend ARCO ( alle ramen constant open ) terwijl wij dachten dat we in één dag op en neer zouden gaan en geen spullen voor de overnachting bij ons hadden. Chefchaouen zelf was erg pittoresk en erg blauw. Prachtig stadje van de wereld erfgoedlijst en terecht. Hier waren we beslist niet de enige toeristen, echter zonder dat je onder de voet gelopen werd. Geslapen in een hostel voor € 17,= per nacht voor een keurige kamer.

Door naar M’Diq met het overvolle vissershaventje waar we tussen twee boten in geperst hebben gelegen. M’Diq met de kleurrijke straatmarkt met alle verse brood, gebak, groenten en fruit die je maar kunt wensen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hiervandaan hebben we Tetouan bezocht met zijn Medina met supersmalle kronkelige straatjes waar je geheid verdwaald, zo ook wij.

Even een tussenstop in Ceuta en Gibraltar om goed weer af te wachten voor de sprong naar Tanger. Tanger met zijn mooie nieuwe jachthaven waar nog niemand in mag totdat de koning het complex opent, en waar je dus op de meest beroerde en onrustige plek de nacht doorbrengt tussen de in en uit racende vissers schepen. Tanger, de schitterende binnenstad en Kasbah maken de snerthaven meer dan goed.

De zeereis naar Rabat/Salé was saai en lang, 24 uur op de motor zonder een zuchtje wind. Wel veel verkeer onderweg, grote, qua verlichting op kermisattracties lijkende vissersschepen die overal en nergens heen schijnen te varen zodat ontwijken een behoorlijke klus is. Ook veel kleine houten onverlichte visserssloepjes die we gelukkig wel op de radar zagen. Salé met zijn uitstekende Koninklijke jachthaven, waar de havenmeester Rachiid je achterop de mobilette meeneemt omdat de apotheek anders niet te vinden is voordat hij sluit. Rabat en Salé slechts gescheiden door een rivier. Rabat, de mondaine hoofdstad, de woonplaats van koning Mohammed de zesde en de stad waar alle landen hun ambassades hebben. Grote brede lanen met fonteinen, een grote oude Kasbah en Medina en veel groen.

Ook een spiksplinternieuwe tram die vanuit Rabat helemaal doorrijd naar het eindstation in Salé en terwijl hij de brug over de Bou Regreg rivier oversteekt dertig jaar terug in de tijd rijdt. Salé de eerste en enige vuile stad van Marokko die wij hebben gezien. Salé grote plaats met enorme uitgestrekte begraafplaatsen langs de oever van de rivier en de mooiste dertiende eeuwse Koranschool die wij gezien hebben.

Vanuit Rabat met de trein naar Fes. Een stad die al wat meer toeristisch is en een prachtige oude kronkel binnenstad heeft met allerlei ambachts-wijken, lampenmakers, koperslagers, pottenbakkers, wevers, houtbewerkers en leerlooiers die zo geweldig stinken dat wij bij het uitzicht punt een takje munt toegestopt kregen om zo nu en dan aan te snuffelen. Schilderachtig en erg kleurrijk dat wel. We overnachten in een mooie Riad, zo weggelopen uit de sprookjes uit duizend-en-één-nacht leek het. De rondwandeling met onze privé gids Abdel-Ali was heel erg interessant en bracht ons op plekjes waar je als toerist niet zomaar zou komen.

Eerste klas treinreisje tot Meknes, een stad die weer door de meeste toeristen wordt overgeslagen, geheel ten onrechte. Op een paar Japanners na waren we weer de enige westerse toeristen. Weer een mooie Riad waarvan we dit keer het penthouse tot onze beschikking kregen, met dakterras, en gratis haan van de buren die totaal van slag was en de hele nacht kraaide. Ook sliepen we strak naast een minaret zodat je precies wist wanneer het vier uur in de morgen was en dus tijd voor het ochtend gebed. In Meknes ’s avonds op het grote plein hebben we onze ogen uitgekeken naar de enorme drukte. Waarzeggers, muzikanten, verhalenvertellers, acrobaten, slangenbezweerders, kwakzalvers en kooplui die de meest uiteenlopende waren luidkeels aanprezen. Ook kun je hier nog met allerlei dieren op de foto, zoals aangeklede apen, pauwen, en een struisvogel, iets dat bij ons allang “not done” meer is.

Daarna de tweedeeersteklas staanplaats treinreis van drie uur in de snikhitte, uiteraard mocht Angela wel weer zitten dankzij een jongeman die voor haar opstond, zij mazzel, ik stalpoten. Casablanca met de grootste Moskee ter wereld, op uiteraard Mekka en Medina na. Werkelijk een enorm gebouw met een “arena-schuifdak” dat bij mooi weer openstaat. Deze tempel biedt plaats aan 25.000 mensen binnen, en omdat het altijd mooi weer is kan er bij gelegenheden zoals de Ramadan ook buiten gebeden worden en biedt het complex nog eens plaats aan 80.000 mensen.

De laatste van de vier koningssteden ( Fes Meknes Rabat en Marrakech) hebben we uiteraard weer per trein bezocht, vijf uur treinen in de eerste klas, jawel meneertje. Het leek op een koel/vriestransport want de airco stond op stand nucleair en we bevroren terwijl het buiten veertig graden was. Marrakech is wel een toeristenstad en dat merk je gelijk. Je moet gelijk sjacheren met de taxi chauffeurs die je proberen te tillen en gelijk drie keer de ritwaarde vragen. Voor een rit waarvoor ze vijftig Dirham vragen (€4,50) kun je ook voor twintig of minder mee na een paar minuten onderhandelen en semi-weglopen. Niet alleen met de taxichauffeurs is dit zo, het is zo met ALLES in Marrakech. Wij waren dit niet gewend in de rest van Marokko dus even schakelen en aanpassen. Je krijgt het snel door, geloof me. Afgezien van dat is Marrakech wel echt een prachtige stad met (alweer) een grote Soukh waar we (alweer) verdwaalden en een groot plein met veel vertier zoals in Meknes. Weer een mooie maar  bijna onvindbare Riad aan het eind van een prutssteegje midden in de Medina, het lijkt wel of er geen slechte bestaan, gerund door Karima die voor het ontbijt zorgde, pannenkoekjes bakte en ons totaal vertroetelde en ’s avonds laat nog een kopje verse muntthee voor ons ging zetten als we thuiskwamen.

Uiteraard met de trein weer terug, jawel eerste klas met een gerepareerde Airco. Ze hadden de airco zo goed gerepareerd dat hij het niet meer deed terwijl de temperatuur ver boven de 40 graden steeg, ook binnen. Het nadeel van airco coupés is dat de ramen niet open kunnen en je het dus aflegt van de hitte, stil zitten zweten en niet bewegen, eigenlijk niet eens denken…..! Als ik erop terugkijk was Marokko een erg leuke en interessante tijd die ik niet graag gemist had. Ik kan deze ervaring iedereen van harte aanraden. Zijn er dan geen minpuntjes? Tuurlijk wel. Ga niet zoals wij naar een Islamitisch land tijdens de Ramadan als je erg op een kopje koffie op een terrasje gesteld bent. Er is qua horeca tijdens de Ramadan niets open tot ’s avonds acht uur. Ook miste ik zo nu en dan een biertje of een wijntje tijdens de avondmaaltijd, iets wat niet gebruikelijk is hier. In Marrakech, erg toeristisch, was dit wel mogelijk. Ik zal Marokko en zijn bevolking erg missen, behalve de Muezzin om vier uur ’s morgens!

Marokko….. Shukran!

Groeten van Henk, natuurlijk ook namens Angela.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s