Goede vrijdag, zeg maar een beste vrijdag!

Goede vrijdag, zeg maar een beste vrijdag!

onze voortuin

We liggen alweer drie dagen in Prickly bay op Grenada. We hebben erg weinig uitgevoerd in deze tijd. We zijn één keer anker-op gegaan, enerzijds om wat dichter bij de landingsplaatsen te komen voor de bijboot anderzijds omdat we op de oorspronkelijke plek waar we lagen uit ons bed rolden van de deining. Het is oost zuid oosten wind en dat is niet gebruikelijk voor deze tijd van het jaar waar de noordoost passaat zou moeten domineren. Niet dus, het zal wel weer in verband gebracht worden met de opwarming van de aarde of iets dergelijks maar wij zitten of liever liggen er maar mooi mee. Op onze nieuwe plek is het een stuk beter maar nog niet perfect. We kunnen in ieder geval weer slapen. We liggen in het verlengde van de startbaan van het Maurice Bishop International Airport waardoor we zo nu en dan een Boeing 737 met opgetrokken poten vlak over ons heen krijgen, een spectaculair gezicht maar we zijn wel blij dat het niet zo druk is als op Schiphol.

Onze achtertuin bij sunset

De eerste dag moesten we inklaren. Dat kan hier vrij gemakkelijk want het immigratie en douanekantoor is aan de baai gevestigd. Trap op naar boven waar we twee strak geüniformeerde en zeer officieel kijkende mannen aantroffen die een computerspelletje aan het spelen waren. Lunch break! We kregen een invulformulier mee en moesten ons over minimaal een uur nog maar eens melden. Dan maar eerst naar de flappentap om de locale pecunia te scoren. Dat was eenvoudiger gezegd dan gedaan, een wandeling van een half uur in de snikhitte bracht ons bij de dichtst bij zijnde automaat. De locale munt eenheid is de eastern carribean dollar die 0.30 euro cent waard is. voldoende inslaan dan maar want deze munt is vanaf nu op alle eilanden bruikbaar. Helaas, de daglimiet is maar 500 EC. We wilden ook maar gelijk een internet data sim kaartje kopen  dus moesten we weer twintig minuten verder lopen naar “The Mall”. Daar aangekomen werd ons direct duidelijk dat we niet meer in  het goedkope Suriname waren maar weer in de bewoonde wereld. Betaalden we voor 6 GB in Suriname maar € 16,=, hier in Grenada kost 3GB al 80 EC. Een snelle rekenaar komt op € 24,= knap prijzig dus. Beter duur dan niet te koop zullen we maar zeggen dus toch maar aangeschaft. De juffrouw van Digicell stond ernstig te klungelen en te klooien en uiteindelijk deed de dat het niet. Een technieker werdt gebeld en een kwartier later deed alles het weer. Tot onze stomme verbazing hebben we nu voor hetzelfde geld opeens een tegoed van 9GB! Toch niet zo’n heel slechte deal! In de stad knalde ome Bob Marley weer keihard uit de diverse luidsprekers en zien we weer de rasta’s over straat slenteren. De wandeling terug was warm en lang. Onderweg werd nog door een taxi geprobeerd om ons voor een schandalig bedrag op te pikken, maar  Nederlands als we zijn kon hij de boom in. Eindelijk weer terug bij de immigratie en douane eerst maar eens een biertje gepakt en het formulier ingevuld. Toen nog maar een want op één been…..!

Carib en Stag allebei lekker

De formaliteiten werden vlot afgehandeld en na betaling van 85 EC mochten we weer drie maanden legaal hier blijven als we wilden. Vanmorgen  aan de andere kant van de baai op de bus gesprongen, jammer genoeg in de verkeerde en daarmee belanden we op het vliegveld. Er was geen bus terug naar de stad maar de chauffeur had medelijden en wilde ons wel terugbrengen. Onderweg werden we voor 3 EC ieder, overgeladen in een busje en naar de stad gebracht in de reguliere bus, een minibusje waar 8 man in kan. Verder is alles natuurlijk gesloten op goede vrijdag maar gelukkig spuugde de geldmachine ons dagrantsoen van 500 EC wel weer uit.

De voetgangers rijden hier blijkbaar wel erg hard!

Vanavond gaan we op de kant een hapje eten en luisteren naar een optreden van een steelband. Dit zijn uitgehamerde bovenkanten (of onderkanten) van stalen olievaten waar een merkwaardige klank uit komt. Een kenner zal er krassen op zijn trommelvliezen van oplopen maar alles voor de folklore. Luister zelf maar eens. Een Tikje vals maar erg tropisch!

Groetjes van Henk namens Angela

Grenada 30 maart 2018

Nieuwe positie: 12 00 040 N en 61 45 836 W

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Goede vrijdag, zeg maar een beste vrijdag!

1. Anouk zegt:

Intussen liggen wij op Dominica. Onze digicel kaart zou al lang leeg moeten zijn……….. veel plezier! Martinique doet hij het trouwens niet maar zelfs tobago cays etc heeft prima dekking. Groetjes Anouk sy tijd