Het Caribische verkeer

Het Caribische verkeer.

Een aardig detail van ons leven hier is om eens te vertellen over de gang van zaken van het Caribische verkeer. En dan met name van Bonaire en Curaçao hebben wij een goed beeld, want daar hebben we daadwerkelijk aan het verkeer deelgenomen. Er wordt om diverse redenen niet erg hard gereden, tachtig kilometer is wel zo’n beetje een topsnelheid op Curaçao.

Om te beginnen zijn er de wegen. Veelal lang geleden geasfalteerd maar soms ook gewoon een “dirt road” zoals ze hier genoemd worden. Dit zijn onverharde wegen die hoewel wat stoffig, door het droge klimaat best te berijden zijn behalve als het hard geregend heeft. Door de jaren heen zijn beide type wegen nauwelijks onderhouden, zodat de staat in de meeste gevallen zo ontzettend slecht is dat hard rijden er simpelweg niet inzit, dit kan je auto technisch gewoon niet aan. Belijning ofwel het totaal ontbreken ervan is een ander dingetje dat rijden in het donker tot een waar avontuur maakt. Daar komt nog bij dat hier geen APK bestaat zoals we die in Nederland gewend zijn, met als gevolg dat de technische staat van de auto’s, behalve dure huurauto’s, over het algemeen erg slecht is. Ruiten zijn stuk, gaten in de carrosserie, uitlaten ontbreken, roken, stinken olie en koelvloeistof lekken, verlichting die stuk
is en koplampen die zo slecht afgesteld zijn dat ze zelfs de luchtvaart soms ernstig zullen hinderen zijn dus aan de orde van de dag. U heeft een beeld. Richtingaanwijzers, als ze al aanwezig zijn worden zelden gebruikt. Net als in de lokale politiek is en blijft het een gok waar de bestuurder naar toe zal gaan. Zie je zo nu en dan iemand met een werkende en ingeschakelde richtingaanwijzer dan geeft dit nog geen garantie dat het
vehikel ook daadwerkelijk van richting gaat veranderen. Het kan namelijk goed zijn dat het knipperlicht nog sinds gisteren aanstaat. Verkeersregelinstallaties of kortweg stoplichten bestaan alleen op Curaçao maar niet op Bonaire. Deze verkeerslichten kom je tegen op de ringweg om het Schottegat. Waar wij in Europa gewend zijn aan milieu maatregelen zoals groene golven wordt hier telkens een kleine wedstrijd gehouden wie het eerst bij het volgende rode stoplicht aankomt, waarbij links en rechts inhalen aan de orde van de dag is. Eenmaal daar aangekomen staan we braaf allemaal te wachten. Waarop is door het totaal ontbreken van kruisend verkeer over het algemeen een volledig raadsel. Toch is het raadzaam om als het licht onverhoeds opeens toch op groen springt
nog een aantal seconden te wachten met optrekken. De kans is niet uitgesloten dat er, als je er niet meer op verdacht bent, toch nog iemand van een kruisende richting door het rode licht knoert.

Als je door de eenrichtingstraatjes van Kralendijk of Willemstad rijdt, dan komt het niet zelden voor dat je voorganger een bekende tegenkomt die hij of zij zeker al twee uur niet meer gezien heeft en er dus hoognodig een praatje gemaakt moet worden. Er zit niks anders op dan rustig te wachten totdat het praatje klaar is en we weer verder kunnen, hopend dat er zich verder geen bekenden meer op de route bevinden. Niemand wordt er hier koud van (warm is het hier sowieso al). Niemand stoort zich eraan en niemand toetert, want dat is onbeleefd! Het mooie hiervan is dat je dit zelf ook kunt doen, jammer dat we maar zo weinig bekenden hebben hier. Verkeersinzicht en anticiperen op wat de medeweggebruiker eventueel zou kunnen doen is hier niet bonton. Men rijdt hier schijnbaar op een vis-akte zou mijn schoonvader zaliger zeggen. Men rijdt dus een beetje “ins blaue hinein”, er volledig van uitgaand dat de rest van de wereld je wel ziet en wel remt als het mis dreigt te gaan. En eerlijk is eerlijk meestal gaat het ook wel goed. Als het niet goed gaat en er is een aanrijding dan is het devies “laat staan waar je staat”en bel 911. Nee geen schrijffout. 911 is een particuliere service die met een soort
kantoorbusje rondrijdt en het ongeval komt bekijken. Zij stellen proces verbaal op en stellen de schuldvraag vast. Vervolgens kan de verzekering, als die al aanwezig is, de rest afhandelen. Omdat het natuurlijk even kan duren voordat 911 ter plaatse verschijnt is vaak een opstopping het gevolg, maar ja niemand vind dit erg en niemand maakt zich er hier druk om. Poco poco dan breekt het lijntje niet.

Behalve verkeerslichten is men ook gek op rotondes. Hierbij leggen de eilandjes een enorme creativiteit aan de dag. Rotondes zijn lang niet altijd rond maar ook wel eens vierkant of een kruispunt met een plantenbak midden op de kruising. Het is ook niet zo dat verkeer op de rotonde altijd voorrang heeft. Bij het vliegveld van Curacao, Hato genaamd, is een rotonde waar twee wegen die op de rotonde aankomen wél voorrang hebben maar aan de andere kant twee wegen die géén voorrang hebben. Goed, er schemeren nauwelijks zichtbaar nog een paar haaientanden op het totaal versleten wegdek dus ik had het moeten zien. Om de verwarring compleet te maken staat er midden op de rotonde een bord “voorrangskruising”. Niemand die er nog een touw aan vast kan knopen.

Ook kennen de eilanden veel t-kruisingen waarbij rechts
geen voorrang heeft maar de doorgaande weg. Aangekomen bij een t-kruising en je wilt linksaf dan zul je gewoon als er een gaatje valt op moeten rijden. Het verkeer van links wordt geblokkeerd en daar blijf je staan totdat iemand van rechts je er tussen laat. Gek genoeg gebeurt dit ook en zonder toeteren of het wijzen op voorhoofden.

Ook de middelvinger wordt hier niet  betrokken bij het verkeer. Soms  verwarrend en niet alleen voor ons, gezien de vele deuken waar de auto’s hier mee uitgerust zijn. Alles bij elkaar een ramp zult u na het lezen van deze impressie zeggen,….. nou nee niet echt. Het went snel, we passen ons rap aan en past bij de manier van leven hier, ietwat chaotisch lekker los alles lekker langzaam. Denk er altijd aan: poco poco dan breekt het lijntje niet. Ayo, pasa bon dia!

Groetjes van de Superdushi’s

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s